Pozycjonowanie globalne czy lokalne?

Pozycjonować się lokalnie czy globalnie? Jest to jedno z pierwszych pytań, na które należy sobie odpowiedzieć zanim rozpocznie się ten proces. W przypadku SEO jest to decyzja strategiczna, której zmiana w przyszłości bezstratnie się nie odbędzie.
Kiedy warto pozycjonować się globalnie, a w jakim przypadku korzystniejsze będzie zostanie królem własnego podwórka? Poniżej nasza opinia.

Kiedy wystarczy pozycjonowanie lokalne

Zasięg usługi pozycjonowania powinien się pokrywać z zasięgiem działania firmy. Oczywistym jest, że jeśli prowadzi się biznes na skalę lokalną, którego zasięg nie wykracza poza miasto, gminę czy województwo - nie ma sensu informować osób z innych regionów o swoim istnieniu. Dotyczy to każdej formy promocji, w tym SEO. W takim przypadku bardziej efektywna będzie walka o to, aby zostać królem własnego podwórka.

Powyższy akapit jest to oczywista oczywistość, ale piszemy o tym, ponieważ często musimy informować klientów, że w Google da się pozycjonować lokalnie i SEO globalne jest dla działających tylko lokalnie usługą niepotrzebną.

Kiedy więc wybrać pozycjonowanie globalne

Dokładnie odwrotnie, czyli jeśli zasięg działalności wykracza poza dany region, pozycjonowanie stricte lokalne mija się z celem. W takim przypadku, na etapie audytu podpowiadamy też, czy lepszym rozwiązaniem jest SEO lokalne na kilka obszarów, w których firma działa czy całkowicie globalne. Jeśli firma działa np. W Olsztynie, Warszawie i Gdańsku, bez sensu jest pozycjonować ją dla klientów we Wrocławiu czy Krakowie.

Pozycjonowanie, jak żadna inna forma reklamy daje ogromne możliwości personalizacji wyników, dzięki czemu efekty działań pojawiają się dokładnie tam, gdzie są oczekiwane. Dobrze prowadzone SEO nie pozostawia miejsca na przypadek, dlatego przed przystąpieniem do prac tak niezmiernie ważne jest wykonanie audytu, którego wyniki powiedzą, jakie działania podjąć, aby osiągnąć najlepsze możliwe efekty pracy.

 fot. SEOPlanter / flickr.com