5 najczęściej popełnianych błędów w pozycjonowaniu

Pozycjonowanie to bardzo długotrwały i delikatny proces, ponieważ w każdym momencie działania należy pamiętać, że wyszukiwarka jest własnością firmy prywatnej, która w dowolnym momencie może zmienić zasady na podstawie których prezentuje wyniki. Istnieje jednak kilka zasad, które są niezmienne - niezależnie od algorytmu.

BŁĄD 1

Pozycjonowanie bez optymalizacji

Strona internetowa do pozycjonowania musi być odpowiednio przygotowana. Optymalizacja jest takim właśnie gruntem pod SEO. Brak tego przygotowania jest prostą drogą do zablokowania strony w Google lub wykluczenia jej z wyników wyszukiwania.

Błędna optymalizacja jest tak samo groźna jak jej brak, dlatego warto wiedzieć, co może zaszkodzić. A najczęstszymi błędami optymalizacji są:

  • źle dobrane metatagi;
  • identyczne lub bardzo podobne metatagi na podstronach;
  • brak nagłówków h1...h6
  • za mało dobrej jakości treści

 

BŁĄD 2

Źle dobrane frazy

Dobór fraz kluczowych to jedna z najważniejszych decyzji, którą trzeba podjąć przed rozpoczęciem pozycjonowania. Frazy muszą być tak dobrane, aby klienci w naturalny sposób odwiedzali witrynę. Nie mogą być więc zbyt ogólne, ani zawierać nazwy firmy, ponieważ zazwyczaj zakładamy, że szukając czegoś w wyszukiwarce, nie pamiętamy jak się nazywa.

Warto tu zaznaczyć, że źle dobrane frazy może nie spowodują zablokowania strony w wynikach wyszukiwania, ale będą kierować ruch, który z punktu widzenia właściciela strony jest bezwartościowy, ponieważ stronę widzą internauci, którzy mogą wcale nie być zainteresowani ofertą.

 

BŁĄD 3

Zbyt intensywne linkowanie

Google jest szczególnie wyczulony na pozycjonowanie niezgodne z jego wytycznymi. Jedną z najważniejszych jest tzw. link building, który polega na zdobywaniu linków do witryny, aby ona była coraz bardziej widoczna w wyszukiwarce. Budowanie takiego profilu linków - podobnie jak samo pozycjonowanie, jest to proces długotrwały, dlatego zbyt intensywne linkowanie jest jedną z najkrótszych dróg do zablokowania witryny w wynikach wyszukiwania.

Linki powinny być wartościowe i pojawiać się w miarę możliwości naturalnie. Wszelkie systemy wymiany linków są na cenzurowanym, dlatego używanie ich jest mocno ryzykownym posunięciem.

 

BŁĄD 4

Duplikowanie treści

Mówi się, że content is king. I jest w tym dużo prawdy, ale Google nie lubi, jak ten sam content znajduje się w wielu miejscach, dlatego dublowanie contentu 1:1 jest nie tylko nieetyczne, ale również bardzo nieefektywne i może być potraktowane przez Google jako spam. Receptą na to są unikalne treści, które będą przyjazne dla użytkownika i nie będą przekombinowane z ilością i upychaniem fraz. Takie praktyki, podobnie jak kopiowanie contentu są uznawane jako spam i w efekcie dla pozycjonowania kompletnie nieprzydatne.

 

BŁĄD 5

Stosowanie niewidocznego tekstu w kolorze tła

Wstawianie tekstu, który nie będzie widoczny dla użytkownika jest jednym z najpoważniejszych i najstarszych przewinień, za które Google nakłada kary. Ukryty tekst jest widoczny jedynie dla robotów wyszukiwarek i w teorii ma za zadanie pracować na rzecz pozycji strony internetowej w Google. Jest to jednak technika wpisana na listę tzw. black hat seo i chcąc dbać o swoją pozycję w wyszukiwarce należy unikać wkładania na stronę interentową invisible text.

 

fot. SEOPlanter / flickr.com